lördag 12 oktober 2013

Hipponomen - en blogg är född

Den här bloggen kommer att grotta ner sig i travhästars namn, härstamning och travresultat. Ni kommer att få bekanta er med fölston, hingstar och deras avkommor. Uppfödare, såväl svenska som utländska, kommer att uppmärksammas. Jag kommer också ge förslag på nya hästnamn och erbjuda en tjänst för namngivning. Vem är då jag? Jag heter Roland Lundberg och är en språk- och travintresserad bibliotekarie från Märsta.

Behöver du ett namn till ditt föl?

Jag erbjuder hästägare 1-5 namnförslag till respektive föl, baserade på era önskemål och kriterier. Det kan gälla initialbokstäver, tematik, släktskap eller språkval. För detta referensarbete tar jag 50 kronor / föl. Använd kontaktformuläret i högerspalten eller skicka er förfrågan till rolandlundberg@tele2.se. Ange era kontaktuppgifter (namn, adress och telefonnummer) och beskriv uppdraget (namnets syfte, hästens härstamning, etc.).

Veckans V75-häst

Foto: Mikael Rosenquist / DL Media
 

Mynta Broline, hingst

Fader: Quite Easy
Moder: Flame Danzr
Morfar: Pine Chip

Mynta Broline är uppfödd av Broline International i Svenljunga och tränas av Peter Untersteiner i Halmstad. All avelsheder åt mamma Flame Danzr som så här långt lämnat åtta avkommor, varav fem har intagit tävlingsbanan. Samtliga fem har blivit stabila prisjägare och Mynta Broline klev i och med vinsten i dagens klass 1-försök över 400.000 i intjänade pengar. All heder också åt namngivarna som följt ett tjusigt mönster för avkommorna.
Garlic Broline, f. 2003
Hot Broline, f. 2004
Jalapeno Broline, f. 2006
Lava Broline, f. 2008
Mynta Broline, f. 2009
Oregano Broline, f. 2011
Pepper Broline, f. 2012

Sedan mars månad ägs Flame Danzr av Lutfi Kolgjini, och i hans ägo har hon lämnat ett sto efter Raja Mirchi. Det innebär att efternamnet Broline utgår och förmodligen bryts trenden med kryddstarka förnamn. Inom både Brolines och Kolgjinis uppfödning har man, 2013, kommit till bokstaven Q vid namngivning. Mitt dopförslag till Ludde blir Qintar Face. Qintar är ett tidigare använt mynt i Albanien. En lämplig övergång från Mynta Broline till halvsyskonet.

Broline International äger tre av årets Quite Easy-avkommor. Jag förväntade mig att de skulle använda initialen Q vid årets namngivning, och hade tänkt föreslå dem följande namn.

Quite Easy - Ibiza Broline = hingstföl, Quince Broline.
Eftersom det är Ibizas första avkomma tyckte jag att frukten Quince kunde vara ett lämpligt förnamn. Vad jag har förstått så har de (dessvärre) redan bestämt att döpa fölet till Rolex Broline.

Quite Easy - Female Victory = stoföl, Qingling Broline.
Female Victorys avkommor har bilrelaterade förnamn. Qingling är ett kinesiskt bilmärke.

Quite Easy - Justeen Hall = stoföl, Qubik Broline.
Tidigare avkommor till Justeen Hall har fått förled som Jolly, Kul och Merry. Qubik låter både roligt och extraordinärt.

Ordets ursprung


Jag är förvånad över att det bara finns 13 hästar i Svensk Travsports register över travhästar som har Mynta i namnet. Av dessa är tolv ston och enbart Mynta Broline är hingst. Jag tycker att ordet passar väl som egennamn, både för djur och människor, och dess betydelser känns ideala för travsportens värld.

Ordets ursprung är i själva verket uppdelat i två grenar, substantivet (en örtväxt) har rötterna i latinet medan verbet (prägla mynt) kommer från lågtyskan.

Örtväxten mynta har fått sitt namn från det latinska menta - mint, mintdoftande. Myntor finns det gott om, både vilda, förvildade och odlade sådana. Jag är inte våldsamt förälskad i mintsmak eller mintdoft men har hört att grönmynta är god i såser och att krusmyntan, den ljuvaste Uti vår hage, gör sig bra i en potatissallad. Däremot har jag druckit te gjord på pepparmynta. Örten är känd för att ta sig stora friheter i den odlade trädgården. Svagare grannar kan helt enkelt förlora markandelar. Självklart har myntan en mytologisk anknytning. I de grekiska gudasagorna berättas det att Hades hustru blev så svartsjuk på en flicka, Minthe, att hon förvandlade henne till en kryddplanta. Hippokrates, däremot, ansåg att myntan var en bra ört för kärlekslivet.

Mentha spicata, plansch ur Thomes flora

Verbet, mynta - att prägla mynt, kommer från tyskans münte. De första mynten i världen präglades i nuvarande Turkiet på 600-talet före Kristus. De första mynten i Sverige präglades på 1000-talet i Sigtuna, alltså i kommunen jag är bosatt i. Jag borde kanske gå på jakt i markerna häromkring. Är det någon som har en metalldetektor?

Visste ni förresten att kopparmynten som präglades i Sverige vid 1600-talets mitt, under Drottning Kristinas regentperiod, innehar världsrekordet i storlek och vikt. Ett endalerstycke kunde väga 2 kg! Jag förstår inte hur uttrycket småmynt, som myntades! 1624, rimmar med den tidens tungviktarmynt.

Sammanfattning

Det finns vilda hästar och domesticerade liksom det finns vilda och odlade myntor. Hästarna tävlar om prispengar och spelarna försöker dra in storkovan på V75. Det är det som präglar travsporten. Och när föl ska registreras hos Svensk Travsport myntas det ena fantasifulla namnet efter det andra. Så alla ni hästägare därute, ta chansen och bli först med att döpa ert stoföl till Queen Mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar