fredag 18 oktober 2013

Allt ljus på Candor Hall

Ett av de vackraste och mest genomtänkta (eller?) hästnamnen i travsverige syns i veckans V75-program. Jag hoppas att han dessutom blir bloggens tredje raka vinnare. I dagsläget, fredag kväll, är han spelad till tredjehandsfavorit.

Veckans V75-häst

Foto: från stallgoop.se

Candor Hall, valack

Fader: Adams Hall
Moder: Ava Crown
Morfar: Super Arnie

Candor Hall är uppfödd av Caroline och Daniel Elvenäs i Kopparberg. Hästen var i träning hos Roger Walmann mellan 2009 och juli 2013. Men numera tränas hästen av Björn Goop på Färjestad. Candor Hall är jämnheten själv, första tävlingsåret inbringade 267500, andra året fick han ihop 289700 och hittills i år har han sprungit in 279500. Nu hoppas jag att han drar in ytterligare 125000 i loppet på lördag. I så fall blir han pappa Adams Halls framgångsrikaste avkomma ur årgång 2008.
Mamma Ava Crown fick tre avkommor, hon dog dessvärre tidigare i år, och ettåringen A La Partenza finns hos Reijo Liljendahl.

Jag vet inte om Ava Crowns död har varit avgörande för Caroline och Daniels beslut att låta avelsverksamheten vila. Jag hoppas verkligen att de återkommer. Nu erbjuder de bland annat uthyrning av fyra dubbelrum i flygeln till Lundsängs Gård. En vacker boendemiljö under nästa sommarperiod, tycker jag. Lundsängs Gård

Jag är väldigt nyfiken på hur man kom fram till namnet Candor Hall. Om Caroline läser den här bloggen får hon gärna skicka en kommentar. Jag gillar när hästars släktskap syns i avkommornas förled eller efterled. Mer om ordet candor längre ner i bloggtexten.

Bland årets Adams Hall-föl finns Indiana Braves första avkomma, ett hingstföl. Indiana Brave ägs av Anders Svanstedt i Kvänum. Mitt namnförslag: Henry Hall. Rollfiguren Indiana Jones heter ju egentligen Henry.

Även Elsa Bulls (ägd av Mikael Gustavsson, m.fl.) första avkomma har Adams Hall som pappa. Mitt tips till ägarna, döp henne till Isolde Hall. Isolde liksom namnet Elsa har koppling till kompositören Richard Wagners verk.

Ordets ursprung


Candor är amerikansk stavning av det engelska candour. Substantivet översätter vi till svenskans uppriktighet men ordet härstammar från det latinska candor som betyder ljusstyrka. Det engelska adjektivet candid (uppriktig) får inte blandas ihop med det franska ordet candide (oskuldsfull), som kommer ur det latinska candidus som betyder vit. Jag tycker ändå det är värt att upplysa! er om ordens likheter och skillnader.

Candide är välbekant för er som läst filosofi eller litteraturhistoria. Ett av de mest kända litterära verken från perioden vi kallar "Upplysningen", är Candide av Voltaire.


Candide publicerades första gången 1759 och är en satirisk roman i vilken Voltaire driver med Leibniz syn på vår värld, som Leibniz ansåg var den bästa av alla möjliga. Voltaires budskap var att så är inte fallet och att vi alla måste bidra till att göra den bättre. Voltaire använde uttrycket "odla vår trädgård" för sin beskrivning.

Sammanfattning

Candor Hall är ett ärligt och vackert namn. Ett av Björn Goops kännetecken är uppriktighet, vilket märks i intervjuer och i tipsen han lämnar i "Björnkollen". De utgör ett idealiskt par. Lycka till i morgon, Candor Hall och Björn Goop.

1 kommentar:

  1. Hej
    Idag såg jag detta inlägg och blev glatt överraskad! Vad fint skrivet och vi tackar så ödmjukast!
    Jag svarar gladeligen på frågorna utan att bli allt för långrandig.
    Namnsättningen av Candor Hall är lite rolig faktisk. Jag hade bestämt att han skulle heta Candor! Däremot visste jag inte vad det var, betydde osv och kollade således upp namnet innan jag döpte den mörka hingsten. När jag googlade Candor visade det sig att det var en tvåkupig takpanna från Bender. Karl-Erik Bender äger som alla vet Adams Hall. Vår grabb på nu 10 år heter Adam och dom har samma födelsedag vår Adam och Adams Hall, 19/4. Candor är vår prins och när vårt hus krävde nytt tak fick det naturligtvis bli den svarta Candor pannan från Bender. Att nu få insikt i att Candor står för uppriktighet och ljusstyrka speglar bara hästens personlighet! Tänk vad rätt det blev! Älskade häst!
    Att vi valde att lägga aveln på hyllan har flera orsaker. Ava Crown är naturligtvis en av anledningarna. Hon fick komma till de evigt gröna ängarna p.g.a. att hon helt enkelt inte hade klarat ytterligare en dräktighet p.g.a. förslitningsskador i sina bakben. Sen kan jag inte sticka under stolen med att det även är av ekonomiska skäl, det är tufft att vara liten uppfödare och ägare. Men man ska aldrig säga aldrig, även om vi tagit en liten paus finns ett stort intresse (och stall) kvar för framtiden. Dyker rätt tillfälle/sto och hingst upp så vet man aldrig. Känslan att stå i vinnarcirkeln och klappa om sin egna uppfödning tillsammans med hängivna delägare går inte att beskriva! Det är stort!!
    Tack för ordet!
    Caroline o Daniel Elvenäs

    SvaraRadera