onsdag 16 oktober 2013

Får jag be om lite eftertanke

Den här gången har jag skrivit några rader om ett hästnamn som jag inte är särskilt förtjust i. Men det hindrar inte att jag hoppas att hästen vinner tredje avdelningen av V86 i kväll.

Veckans V86-häst 

Foto: Kjell Hedvall
 

Prey Frontline, valack

Fader: Love You
Moder: Ritzy Girl
Morfar: Super Arnie

Prey Frontline är uppfödd av Bengt Holmqvist i Bollnäs och tränas sedan juli månad av Petri Salmela i Boden. Han blir Prey Frontlines femte proffstränare. Huvuddelen av hästens starter, 20 av 26, har skett i Kari Lähdekorpis regi.

Prey Frontline är Ritzy Girls åttonde avkomma och den klart framgångsrikaste. Han har än så länge tjänat ihop 735000 kronor och vunnit vart tredje lopp han startat i.
Jag kan inte spåra något speciellt mönster i namngivningen av Ritzy Girls avkommor, förutom att samliga har efterledet Frontline. Det finns t.ex. en Hazel, en Logan och en Mandela bland Prey Frontlines syskon. Bengt Holmqvist har lång erfarenhet av att äga häst och har sedan mitten av 1980-talet även satsat på att föda upp hästar. Numera kretsar mycket kring avelshingsten Dexter Frontline, en häst som blev tvåa i såväl Kriteriet som Derbyt. En del av hästarna finns på Stall Frontlines gård utanför Bollnäs.

Bengt Holmqvists uppfödning har kommit till initialbokstaven U och har i stallet två Dexter Frontline-avkommor, födda i år. Mina namnförslag:

 
Dexter Frontline – Honey Frontline = stoföl, Ullima Frontline.
Ulima, eller Ullima, har betydelsen vis.

Dexter Frontline – Intrip Frontline = hingstföl, Upon Frontline.

Det engelska uttrycket Upon tycker jag är ett bra namn för en avkomma till Intrip.

Ordets ursprung


I mitt förra inlägg skrev jag att Mynta var alltför sällsynt bland hästnamnen i svensk travsport. När det gäller ordet Prey så förekommer det bara hos tre registrerade hästar. Mitt svar på det är: Tack och lov!

Prey är ett högst olämpligt namn på en häst, tycker jag. Ordet betyder rov, byte eller att vara ett offer för något.


Jag hoppas att namnet Prey Frontline är resultatet av en felstavning, att man egentligen hade tänkt sig Pray Frontline – ett sakralt och ödmjukt namn.

Rovdjur = beast of prey

Rovfågel = bird of prey

För er som gillar David Attenboroughs dokumentärer kan jag rekommendera ”Life of Birds:Meat Eaters”.

Det kanske framgår av min text att det bara finns två sorters djur jag kan tänka mig ha som husdjur, hästar och fåglar. Men samtidigt symboliserar de den yttersta friheten.

Sammanfattning

Det kan vara värt lite eftertanke när man väljer namn åt sitt föl. Det finns flera fall av olämpliga och svåruttalade namn. Vill ni ha hjälp med att hitta ett bra och lämpligt namn till ert föl?

Jag erbjuder hästägare 1-5 namnförslag till respektive föl, baserade på era önskemål och kriterier. Det kan gälla initialbokstäver, tematik, släktskap eller språkval. För detta referensarbete tar jag 50 kronor / föl, exkl. moms. Använd kontaktformuläret i högerspalten eller skicka er förfrågan till rolandlundberg@tele2.se. Ange era kontaktuppgifter (namn, adress och telefonnummer) och beskriv uppdraget (namnets syfte, hästens härstamning, etc.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar